NEWS and REVIEWS

 


SUSAN OWEN-LEINERT's success with THE MEDIUM by Peter Maxwell Davies

 

 The Chamber Opera of Memphis at the Robert Schumann Hochschule in Duesseldorf; March 6, 2008

Der Neue Merker Opera Magazine from Vienna      March, 2008

Excerpts translated into English:

"Deep Psychological Psycho-Analysis" is a convincing argument for experimental Music - Theater.

[…] The engrossing concentration in the audience spoke for itself.

The Chamber Opera of Memphis, founded by Michael Leinert and his wife, Susan Owen-Leinert, once celebrated on all great opera stages as a "Hochdramatische" , has taken on the challenge to present this special art form to a curious audience and not remain tied to the traditional opera repertoire.

Sir Peter Maxwell Davies’ monodrama "The Medium", not to be confused with the opera of the same name by Gian Carlo Menotti, which is in comparison harmless, almost seems to be written for Susan Owen-Leinert. It is really breath taking how Owen-Leinert interprets this work, fitting her like a second skin. […]

The score, written for solo voice only … reveals gigantic demands for the protagonist. The whole range of the human voice as an instrument is demonstrated: from melismas, ariosas and sacred madrigals to cries, whispers and absolute noises. […]

Susan Owen-Leinert masters this work with stupendous brilliance that takes ones breath away. One forgets, because of her deeply anguished interpretation, that she is "only" acting. […]

Her faultless, bright-timbred mezzo soprano shows no fatigue as she unsparingly realizes the score, even when the part demands coughing, followed immediately by vocalizations. All this has a duration of about an hour. [in comparison] The voice-killing Sequenza III from Luciano Berio or "Stripsody" by Cathy Berberian have a duration of only 5 – 10 minutes. […]

This performance, full of high-voltage intensity, a character study of a fantastic and touching, confused and destroyed soul, was followed by a short workshop which gave the audience a deeper inside look into the work of Sir Peter Maxwell Davies, the work of the Chamber Opera of Memphis and the almost forgotten world of experimental Opera.

Dirk Altenaer

________________________________________________________________________________________

Michael Leinert was directing Molière's play DON JUAN in February/March 2007 in Nicosia/Cyprus at THOC - the Theatre Organisation of Cyprus. Premiere: March 10, 2007.
His former productions with THOC were PHAEDRA and FAUST .


Jean-Auguste-Dominique Ingres:
Molière (1622 - 73), dining with King Louis XIV (1638 - 1715)
 


Susan Owen-Leinert, soprano and Dirk Wedmann, piano,
performed successfully an evening of Poetry and Song
"A Tribute to Heinrich Heine"
 

at Harris Concert Hall, University of Memphis  in November 2006
(with Michael Johnson and Jenny Lynd Robinson. Moderation: Michael Leinert)


Richard Wagner  DAS LIEBESVERBOT  
Premiere: November 1, 2006 Hamburger Kammeroper


Claudia Roemer  Mariana - Bettina Grothkopf  Isabella                                            Opernglas 01/2007

DIE WELT Hamburg-Feuilleton
Richard Wagners herrlich verwegener Opernbastard - an der Hamburger Kammeroper.

Mit Photos von © Dr. Joachim Flügel

Michael Leinert inszeniert "Das Liebesverbot" als Parodie der Parodie, juxig und komödiantisch der karnevalesken Situation entsprechend.

So kann es gehen: Ein vorgeblich sittenstrenger Tugendwächter als Statthalter in Palermo, der in Wirklichkeit jede Frau angräbt, wird zum Opfer seines eigenen liebesfeindlichen Gesetzes. Rache ist angesagt, Gleiches wird mit Gleichem, "Maß für Maß" vergolten. Und damit wären wir bei der von Shakespeare vorgegebenen Dramenanordnung, die Richard Wagner für sein in allen Opernstilen seiner Zeit wilderndes, genialisches zweites Bühnenwerk, "Das Liebesverbot", verwandte. Das auch Barbara Hass für die Dialoge nutzt. Sie tauscht hier Wagner gegen Shakespeare.

Es ist eine einzige Parodie, durchwürzt mit anklingender Wagnermelodik und schönen Charakterarien, in jugendlichem Ungestüm vom 23-Jährigen hingefetzt. Eine Rarität, schwer aufzuführen und dennoch lohnenswert. Zum zehnjährigen Bestehen der Kammeroper Allee-Theater hat nun Michael Leinert diesen herrlich verwegenen Opernbastard inszeniert als Parodie der Parodie, juxig und komödiantisch der karnevalesken Situation entsprechend, verweilend in den haarig schweren Arien, Duetten und Ensembles. Mitunter hakte es da noch, auch beim Umbau der schönen Bühnenbilder von Manfred Breitenfellner. Doch Bettina Großkopf als Isabella, um nur sie zu nennen, machte hörbar, was diese Inszenierung im besten Sinne leisten kann, wenn sie sich gefestigt hat. Fabelhaft aber ist das neunköpfige Orchester unter Klaus D. Jung. So schwelgerische Musik mit so wenigen Leuten! Großartig.                                                                                                                        Monika Nellisen

Hamburger Morgenpost
Ein kunstvolles Spiel mit der Moralkeule
CHRISTOPH FORSTHOFF
"Nur wegen eines kleinen Aufstands im Hosenstall muss dieser Mann gehängt werden?" Rigide waren die Sitten im 19. Jahrhundert, wenn es um freie Liebe ging - und so bringt "Das Liebesverbot" in Wagners gleichnamiger Oper harte Strafen mit sich für den stürmischen Claudio. Doch wie das so ist: Schwingt einer die Moralkeule allzu heftig, erwischt ihn diese am Ende selbst ... und außerdem sind wir in der Hamburger Kammeroper, und da siegt die Pfiffigkeit über strenge Gesetze. [...]
Eine "Jugendsünde" hat Wagner seinen Zweiakter genannt - eine Sünde, die im Allee Theater auf jeden Fall einen Besuch wert ist.

 
 
Back to Two Opera Artists